Hemtjänstinsatser vid tillfällig vistelse i Högsby kommun
Äldre personer och personer med funktionsnedsättning som i sin hemkommun har beviljats insatser enligt socialtjänstlagen har rätt att få hjälp under sin tillfälliga vistelse i Högsby kommun. Via den här e-tjänsten kan du som myndighetsperson begära verkställighet av insatser i Högsby kommun.
Observera att:
- Beställningen ska ha inkommit till Högsby kommun senast 14 dagar innan den enskildes ankomstdatum.
- Beställningen måste vara anpassad för de förutsättningar som den tillfälliga bostaden ger.
- Fakturering sker efter vistelsens slut.
- Om hjälpbehovet förändras under vistelsens gång ska en ny beställning göras av bosättningskommunen.
- Används hjälpmedel i den ordinarie bostaden skall dessa medtas och vara anpassade till bostaden på den tillfälliga vistelseadressen. Hjälpmedel förskrivs av bosättningskommunen. Vård- och omsorgstagaren kan inte få hjälpmedel förskrivna i vistelsekommunen Högsby kommun.
- Hemsjukvårdsinsatser vid tillfällig vistelse beställs separat via annan e-tjänst: https://minasidor.hogsby.se/tillfalligvistelsehsv
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Vi behandlar de personuppgifter du skickat in för att kunna handlägga ditt ärende och för eventuell kontakt med dig.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning.
Lagringstid
- 5 år
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under Dataskyddsförordning (GDPR) i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringDu får gärna kontakta oss med frågor eller klagomål som rör behandlingen av dina personuppgifter i e-tjänsten.
Dataskyddsombud för Högsby kommun är Sydarkivera. Kontaktperson Therese Jigsved, telefon 0474-39 10 16, e-post: dataskydd@sydarkivera.se.
Du kan också lämna in klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Beställningen avser
- Uppgifter om hemkommunen
- Uppgifter om brukaren
- Beställning av insatser
- Skicka in